לתמיכה ו/או עזרה חייג:
טלפון: 1700-705-005לחץ לחיוג
ביקורות של לקוחות אודות סורגים


טלפונים ליצירת קשר
מבצע סורג לבטיחות ילדים

מדריך הורים לבטיחות ברשת
כיצד תשמרו על גלישה בטוחה של ילדכם

 

ערכה: עופרה הירש, מדריכת תקשוב
מרץ 2007


המדריך מבוסס על המלצות של
ועדת האינטרנט הממשלתית, משרד האוצר, ישראל
אינטרנט


הקדמה:
רשת האינטרנט היא מקור הנאה גדול לילדים.
ישנם ברשת מספר עצום של אתרים איכותיים ומעניינים, פורומים בנושאים מסקרנים, מאמרים, תמונות, עבודות ועוד פעילויות רבות ומהנות.
הבעיה בפעילות באינטרנט, כמו בהרבה תחומים אחרים, היא שלא תמיד ניתן לדעת מתי עוברים הילדים לפעילות שעלולה לגרום להם נזק.
כמו בכל תחום אחר בו אתם מלווים את ילדכם ומלמדים אותם להבחין בין פעילויות חיוביות לבין פעילויות שליליות, כך גם באינטרנט צריך ללוות ולהסביר על ההשפעות השליליות הקיימות ברשת.
היות ורשת האינטרנט פרוצה ופתוחה מעצם מהותה, היות והמידע המתרוצץ בה אינו מבוקר, אין בו יד מכוונת, אין לו מרכז ואין עליו שליטה, צריכים אנחנו, אנשי חינוך, מורים והורים לעשות הכול כדי להכין את תלמידינו/ילדכם לקראת המפגש הזה עם מערבולת המידע, עם אמצעי התקשורת הבלתי מוגבלים, להשתמש במידע בצורה מושכלת ונבונה.
צריך לחנך אותם לנצל את המידע בביקורתיות, בזהירות, בתבונה, באחריות, ביושר ובכבוד כלפי הזולת וכלפי המידע, כדי שלא יפגעו בזולתם.
עלינו ללמד את התלמידים להיות צרכנים נבונים של מידע, תוך הבחנה בין מידע ראוי לבין מידע טפל, מוטה, שגוי או אף מטעה במתכוון.
צריך להרגיל את הילדים לנצל כל מקור של מידע כדי לדעת יותר, ללמוד מאחרים, לעבד את המידע כדי לפתח רעיונות חדשים, אך בלי לפגוע בזכויותיהם של בעלי המידע והרעיונות המקוריים.
תפקידנו לפתוח בפני הילדים את דרכי התקשורת המגוונות ולהזהיר אותם מפני הסכנות.
הם צריכים להבין את המשמעות של הקלות הבלתי נסבלת שבה מאפשרת הרשת לפרוץ, לגנוב, לפגוע ברכוש הזולת, לחדור לתחום הפרט, לפגוע בכבוד האדם, להסית, לרמות ועוד כיוצא באלה, שכל אדם צריך למנוע את עצמו מהם ואף להיאבק בהם.

האינטרנט אינו מסובך להבנה ואין צורך להיות עכברי אינטרנט כדי להבחין בין טוב לרע בתחום זה.
להלן אביא דוגמאות להתנהגויות שעשויות לסייע לכם לאתר סימנים לכך שילדיכם בסכנה כתוצאה מגלישה באינטרנט, ומה ניתן לעשות כדי להקטין את הסיכון לפגיעה בילדים.
ישנם עבריינים וגופים המשקיעים משאבים ומרץ רב בניסיון לפגוע בילדים באמצעות רשת האינטרנט. פגיעה יכולה להיות על רקע:

  • מיני – עברייני מין פעילים ברשת במטרה ליצור קשר עם ילדים, על-מנת לפתות אותם לכדי מפגש לצורך ניצול מיני.
  • פלילי – באינטרנט פעילות קבוצות של עברייני רשת (האקרים, קרקרים) הפורצים למחשבי חברות וגופים ממשלתיים וגורמים להשחתה ודליפות מידע. עבריינים אלה יכולים לנסות לגייס את ילדיכם לביצוע משימות.
  • לאומני – קבוצות או אנשים הרואים בילדים אמצעים להשגת מטרות לאומניות.

המדריך לגלישה נבונה, מנסה להקיף היבטים שונים של התנהגות נאותה ברשת, ושל הסכנות המסתתרות בין דפי האינטרנט, הפורומים והצ'טים.

אנו תקווה שהמדריך יסייע לכם להביא את ילדכם לידי שימוש נבון ומועיל ברשת, תוך שמירה על החוק, על המוסר ועל ההגינות.

נורות אדומות!!!
מהם הסימנים לכך שילדכם נמצא בסכנה ?


ילדכם מבלה זמן רב בגלישה – במיוחד בשעות הלילה.
רוב הילדים הנופלים קורבן לעברייני רשת מבלים זמן רב בגלישה, בעיקר בצ'אטים ובחדרי שיחות. שעות הערב הן השעות המסוכנות ברשת מבחינה מינית. פושעי מין מנצלים שעות פנויות אלה לאיתור ופיתוי ילדים.

 מצאתם חומר פורנוגראפי במחשב של ילדכם.
עברייני מין עלולים לפתות ילדים על-ידי משלוח חומר פורנוגראפי כאמצעי לפתיחת שיחה בנושא. התמונות משמשות כדי להראות לילד שיחסי מין בין מבוגר וילד הם עניין נורמאלי לכל דבר. כמו-כן לעיתים מפרשים הילדים תמונות פורנוגראפיות כהתנהגות נורמאלית ולמדים דרכה על יחסי מין.
הורים צריכים להיות מודעים לכך שילדים מחביאים את החומרים הפורנוגראפיים על תקליטונים, תקליטורים או בהגנה תחת סיסמא, בעיקר אם המחשב נמצא בשימוש של כל בני הבית.

ילדכם מקבל שיחות טלפון ארוכות ממבוגר או מבצע שיחות למספר שאינכם מזהים.
עברייני רשת שואפים לעבור משיחות וירטואליות בצ'אט לשיחת טלפון עם הילד/ה.
ילדכם מקבל בדואר חבילה או מתנה ממישהו שאינכם מכירים.
שליחת מכתבים, תמונות וכל צורה אחרת של מתנות הן אמצעי פיתוי מקובל על-מנת להיפגש עם ילדכם.

ילדכם מכבה את המסך או משנה את מה שמוצג עליו כאשר אתם נכנסים לחדרו.
ילדים הנמצאים בעת שיחה על רקע מיני או בעת צפייה בחומר פורנוגראפי לא יהיו מעוניינים שתדעו על כך. כאשר הורים נכנסים לחדר "קופצים" מיד הילדים לשנות את המוצג או לכבות את המסך.

ילדכם מתבודד מהמשפחה
עברייני מין ינצלו נקודות מחלוקת משפחתית כדי ליצור חציצה בין הילד למשפחה. הם יגזימו וידגישו כל בעיה משפחתית קטנה המציקה לילד לכדי בעיה גדולה על-מנת לפתות את הילד לקבל תמיכה מהם.

ילדכם משתמש בחשבון אינטרנט השייך למישהו אחר.
אפילו אם אינכם מנויים על שירות אינטרנט כלשהו, ילדכם יכול להשתמש בשירותים כאלה בספרייה או בבתי חברים. עברייני רשת עלולים לתת לילדכם גישה לחשבון שלהם כדי להוריד חששות מבזבוז כסף ההורים.

טיפים להורים: איך להיות מעורבים בהרגלי הגלישה המסתוריים של הילדים בלי "להיכנס להם לווריד"

גישה נכונה - "מה הסכנה הכי גדולה באינטרנט? שנהיה מרוכזים בסכנות ונשכח את יתרונותיה". חשוב שלא למנוע מהילדים את הגישה לאינטרנט, ולא להכניסם למשטר שאוסר על גלישה באופן כולל. גם שימוש בתוכנות סינון, חייב להיעשות בצורה אחראית, במסגרת תהליך שמכבד את הילד. פיתוח חוש אחריות יסייע לו הרבה יותר מהפחדה.

לא ללחוץ - אל תלחיצו - תנו בילד אמון ואל תעקבו אחר מעשיו ללא ידיעתו. כך אתם גם עלולים לעורר בו חשד כלפיכם, ולגרום לכך שלא יראה בכם בני שיח. עם זאת, לפעמים די בהצצה לרשימת המועדפים בדפדפן, בהיסטוריית הגלישה או בהיסטוריית תוכנת המסרים המיידים (ICQ, מסנג'ר), כדי לקבל מושג אם הכל כשורה.
שיתוף - תנו בילדכם אמון, ושתפו אותו בסכנות שעימן הוא מתמודד בעת הגלישה, אך אל תשמיטו את היתרונות. נסחו כללי זהירות משותפים.


אקטיביות - הכירו לילדיכם אתרים ידידותיים. יש לא מעט אתרים ישראליים המיועדים ישירות לילדים, ומכילים תכנים איכותיים. הנה כמה דוגמאות: BrainPop, אלפי, הלול, דףדף, סבבה, הופ, מחסן השטוזים של דתיה, סנונית, מט"ח ואחרים. בנוסף, כדאי לעודד את הילדים לגלוש לאתרים העוסקים בתחומי העניין והתחביבים שלהם.


מעורבות - אל תוותרו על מעורבות - למרות שחלקכם אולי חשים שהילד יודע הרבה יותר מכם בכל הנוגע לאינטרנט, חשוב לקחת חלק פעיל בבניית הרגלי הגלישה שלו. וכמו בכל דבר - מדי פעם הציצו מעבר לכתפו.

גבולות - לעולם אל תתנו לילדכם לפגוש אדם שהכיר באינטרנט ללא השגחתכם. ודאו שהילד מרגיש מספיק בטוח כדי לספר לכם על כל קשר שיצר עם זרים בצ'ט, ועל כל הצעה לפגישה שהועלתה בפניו.


מה עליכם לעשות כדי למזער את הסיכוי לפיתוי באינטרנט?

  • השתמשו בכל הכלים הזמינים - השתמשו בתוכנות לסינון ופיקוח על הגלישה. תוכנות אלו מסננות אתרים ומסרים מסוכנים וחוסמות את הגישה אליהם. ניתן להוריד תוכנות כאלה במקומות שונים ברשת, או לקבל אותן מספק שירות האינטרנט שלכם. שקלו להשתמש בתוכנת אנטי-וירוס שתסייע להגן על המחשב שלך מפני וירוסים המתפשטים דרך דואר אלקטרוני.
  • קיימו שיחה אודות האינטרנט וכללי בטיחות - ודאו שילדיכם מבינים את כללי הבטיחות באינטרנט המפורטים מטה. בלו זמן עם ילדיכם בגלישה ברשת. בקשו מהם ללמד אתכם על האתרים החביבים עליהם ברשת.
    שמרו על פתיחות -מקמו את המחשב בחדר מרכזי בבית ולא בחדר השינה של ילדיכם. שאלו אודות מדיניות השימוש באינטרנט הנהוגה בבית-הספר, בספריה המקומית או במקומות אחרים שבהם ילדיכם עשויים לגשת לאינטרנט. אם הגדרתם בקרת הורים, ספרו על כך לילדיכם, והסבירו שהיא נועדה לשמור על ביטחונם.
  • סקרו את הכללים לעתים קרובות -הדפיסו את כללי הבית לבטיחות באינטרנט ותלו אותם בקרבת המחשב. תזכורת מזדמנת מסייעת לרענן את הזיכרון של כל בני הבית בנוגע לכללים והחוקים אותם קבעתם.

10 דברים שכדאי ללמד את הילדים:

  1. עודדו את הילדים לחלוק עמכם את חוויותיהם מהגלישה באינטרנט. הצטרפו לילדיכם כשהם גולשים באינטרנט.
  2. למדו את הילדים לסמוך על חושיהם. אם משהו באינטרנט גורם להם עצבנות, עודדו אותם לספר לכם על כך.
  3. אם ילדיכם מבקרים בחדרי צ'אט, משתמשים בתוכנות כגון: מסנג'ר, ICQ או במשחקי וידאו מקוונים, או עוסקים בפעילויות אחרות באינטרנט שמחייבות שימוש בשם משתמש, עזרו להם לבחור שמות מוצלחים וּודאו שהשמות אינם חושפים שום מידע אישי של הילד.
  4. הקפידו על כך שילדיכם לעולם לא ימסרו פרטים כמו כתובת, מספר טלפון או פרטים אישיים אחרים, כגון שם בית הספר שלהם או היכן הם אוהבים לשחק.
  5. למדו את ילדיכם שבאינטרנט, ההבדל בין טוב ורע הוא אותו הבדל כמו בחיים האמיתיים.
  6. למדו את ילדיכם איך לכבד את הזולת באינטרנט.
    ודאו שהם יודעים את כללי ההתנהגות התקינה ולא משנים התנהגות רק משום שהתקשורת נעשית דרך המחשב.
  7. הקפידו שילדיכם יכבדו את רכושו של הזולת באינטרנט.
    הסבירו להם שצריבת עותקים לא חוקיים של יצירות פרי עבודתם של אחרים - מוזיקה, משחקי וידאו ותוכניות אחרות - היא בבחינת גניבה.
  8. הסבירו לילדיכם שאסור להם להסכים לפגישות פנים-אל-פנים עם חברים מהאינטרנט. הסבירו להם שחברים מהאינטרנט הם לא תמיד מי שהם טוענים שהם.
  9. למדו את ילדיכם שלא כל מה שהם רואים באינטרנט הוא אמת.
    עודדו אותם לפנות אליכם אם אינם בטוחים במשהו.
  10. פקחו על פעילות ילדיכם באינטרנט בעזרת תוכנות אינטרנט מתקדמות. אמצעי בקרת הורים יוכלו לסייע לכם לסנן תכנים מזיקים, לפקח על האתרים שילדיכם מבקרים בהם, ולגלות מה הם עושים בהם.

ילדים יקרים, מה מסוכן לעשות באינטרנט ?
ישנם כמה דברים מאוד חשובים שצריך לזכור כשאתם גולשים באינטרנט בבית, אצל חברים או בבית הספר.
כיף לגלוש ברשת בכל מיני אתרים, אבל צריך לזכור להיזהר.
הנה כמה כללים שכדאי לשמור עליהם בשעת הגלישה:

  1. לעולם אל תתנו לאף אחד באינטרנט את הפרטים שלכם. אל תתנו את מספר הטלפון שלכם, כתובת של הבית, שם בית ספר, כתובת דואר אלקטרוני, וסיסמא. אל תשלחו לאף אחד בצ'אט תמונות שלכם בלי רשות מההורים, אפילו שאתם נראים בתמונות חמודים מאוד.
  2.  היזהרו כאשר מישהו מציע לכם משהו בחינם כמו מתנות או כסף. היו זהירים בקשר למתנות הכוללות הצעה לבוא ולבקר אתכם בבית.
  3. אף פעם אל תענו להודעה או למסר שנראים כאילו הם: מציעים משהו, מעליבים, תוקפניים, מאיימים או גורמים לכם להרגשה לא נוחה.
  4. ספרו להורים אם קראתם משהו שגורם לכם הרגשה רעה.
  5. אף פעם אל תארגנו פגישה פנים אל פנים עם מישהו שהכרתם באינטרנט לפני שתבקשו אישור מההורים. היו בטוחים שכאשר אתם נפגשים עם מישהו שפגשתם באינטרנט, אתם נמצאים במקום ציבורי ובנוכחות אחד מההורים.
  6. זכרו שלא כל מה שאנשים אומרים באינטרנט הוא נכון. ילדה יכולה להיות ילד, ילד בן 8 יכול להיות אדם מבוגר. אם שמתם לב שאנשים מבוגרים מתחפשים באינטרנט לילדים בני 8, ספרו מיד להוריכם.
  7. נסו להכיר את חבריכם באינטרנט כפי שאתם מכירים את חבריכם בעולם מחוץ לאינטרנט.
  8. כשלא נעים - לצאת מיד. אם אתם מגיעים לאתר שיש בו תוכן לא נעים, גס, פוגע או מאיים, כדאי לעדכן את אחד ההורים או המורים. זכרו תמיד, כי בפינה יש איקס קטן שמסיים כל שיחה.
  9. זהירות, וירוסים! אל תתקינו תוכנות או משחקים שמצאתם באינטרנט, ואל תפתחו קבצים שקיבלתם ממישהו לא מוכר. בכמה מהתוכנות והמכתבים הללו יש וירוסים מזיקים שיכולים לקלקל לכם את המחשב. אם נתקלתם בחומרים אלו, רצוי לעדכן את אחד ההורים או למחוק את הקבצים.
  10. "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך" באינטרנט חשוב להיות לא רק זהירים, אלא גם מנומסים ואדיבים. אל תכתבו בצ'אט, בקבוצות דיון או בדואר האלקטרוני, דברים פוגעים או מעליבים, ואל תשתמשו בשפה גסה ולא נעימה.
  11. חוק זכויות יוצרים חשוב לנהוג ביושר ובהגינות בסביבה מתוקשבת, מידע שהוצאתם מהאינטרנט, ציינו את מקורו ושמרו על זכותו של היוצר. עבודות שהוצאו מהאינטרנט יכללו בפרק הביבליוגרפיה, ולא יוגשו על-ידכם.

תוכנות ואתרים לפיקוח על גלישת הילדים בבטיחות ברשת
קיימות עשרות תוכנות המפקחות על גלישה ברשת. העיקרון של תוכנות אלו הוא לסנן מידע לפי מילות מפתח שנחשבות כמייצגות תכנים המזיקים לילדים (סקס, אלימות, סמים, הימורים...) אם אתר מכיל מפתח מסוג זה הוא נחסם לגלישה.
כל התוכנות הללו מהוות פתרון בטיחותי חלקי, אך מומלץ להשתמש בהן.

 

תוכנת SpamBully מסננת דואר באופן אוטומטי באמצעות מנגנון שלומד את מאפייני הודעות הזבל. התוכנה מציעה אפשרות לראות את הדואר לפני שמורידים אותו, אפשרות יעילה בסינון הודעות דואר גדולות ומיותרות. כמו למשל אותו סרטון שנשלח אליכם שוב ושוב מאותם החברים. SpamBully מאפשרת גם להגדיר רשימות חברים או "רשימות שחורות" של שולחי דואר זבל שיחסמו באופן אוטומטי.
http://www.spambully.com/download.php

 

חבילת McAfee Internet Security Suite החדשה מאגדת רכיבי אבטחה שונים, בהם תוכנת האנטי ספאם SpamKiller, תוכנת האנטי וירוס VirusScan, פיירוול, הגנה על פרטיות ועוד.

 

תוכנת NET NANNY עושה סינון של אתרים ברשת ומאפשרת להורים להוסיף לסינון מילים שהם בוחרים בעצמם.
http://www.netnanny.com/

 

תוכנת LAMBIGBROTHER מסוגלת לעקוב אחר גלישה לאתרים, צ'אטים, תוכנות מסרים מידיים (מסנג'ר, icq).
http://www.iambigbrother.com/features.htm

 

I-keeper -הינו שירות ייחודי לסינון אתרי סקס והימורים המאפשר לילדכם לגלוש באינטרנט באופן בטוח מבלי להיחשף לאתרים הכוללים תכנים לא רצויים. שרות I-keeper מופעל ע"י חברת בזק בינלאומי וניתן ללקוחות כל החברות. עלות השירות הינה 9.90 ש"ח לחודש בלבד.
http://ikeeper.bezeqint.net/

 

תוכנה לסינון תכנים cyberpatro המאפשרת גם להגביל את הגלישה בשעות היממה.
http://www.cyberpatrol.com/Default.aspx?id=85&mnuid=2

 

Child Control 2006 תוכנה לסינון תכנים, מניעת פריצות למחשב, פיקוח על שעות גלישה וניהול קבצים במחשב הביתי.
http://www.salfeld.com/software/childcontrol/index.html

ביבליוגרפיה:

אתר של משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, מנהל מדע וטכנולוגיה - אתיקה –
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Meidaanut/Etika/Yom_Batoach_2007/

מיקרוסופט - 10 דברים שכדאי ללמד את ילדיך

http://www.microsoft.com/israel/athome/security/children/kidsonlinetips.mspx
http://www.microsoft.com/israel/safeinternet/

גלישה בטוחה ברשת http://kids.gov.il/kids/safeInternet/bottomnav/general/Links
מדריך להורים לבטיחות ילדים ברשת, ועדת האינטרנט הממשלתית, 2001.

הורים וילדים כך גולשים בטוח http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3174488,00.html

מדריך הורים לבטיחות ילדים ברשת, http://www.itpolicy.gov.il/topics_infoWar/kids.htm

Copyright © 2024 soragit.co.il. All rights reserved.

https://www.soragit.co.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D%2D%D7%91%D7%98%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA%2D%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D%2D%D7%91%D7%A8%D7%A9%D7%AA/cp-24.htm

אתר זה מופעל ע"י מערכת SafeSHOP, חנות וירטואלית מבית SRV אחסון אתרים
צור קשר - דואר אלקטרוניצור קשר - דואר אלקטרוני צור קשר - טלפוןצור קשר - טלפוןמצא אותנו ב- Wazeמצא אותנו ב- Wazeפנה אלינו ב- WhatsAppפנה אלינו ב- WhatsApp
פא"י צדנלב"ש חת"ך רח"ל